THE EDUCATIONAL MARKET AS AN ECOSYSTEM: THE ROLE OF UNIVERSITIES, EMPLOYERS AND STUDENTS IN CONSUMER BEHAVIOR

Authors

Abstract

The article examines the educational market as an ecosystem where key participants interact: universities, employers and students. The author analyzes the role of each of these entities in shaping consumer behavior in the educational market. Particular attention is paid to the interdependence of their interests, the dynamics of interaction and the influence of external factors, such as technological changes and digitalization. The study demonstrates that universities act not only as providers of educational services, but also as an important link in creating competencies in demand in the labor market.

Keywords:

educational market ecosystem universities employers students

References

Cremin, L. A. (1975). The Past of the Future: Historical Perspectives on Education and Culture. New York: Teacher College Press.

Sousa M. (2021) Reimagining our futures together. A new social contract for education, Paris: UNESCO.

Главатских О. Б., Пестерева А. С. (2016) Механизм взаимодействия регионального рынка труда и рынка образовательных услуг // О. Б. Главатских, А. С. Пестерева. Социально-экономическое управление: теория и практика. -№2 (29). - С. 22-23.

Каранатова Л.Г., Кулев А.Ю. (2020). Трансформация экосистемы дополнительного профессионального образования под влиянием инновационных технологий // Управленческое консультирование. № 12. С. 120–129.

Ковалева Т.М. (2021) Экосистемный подход в образовании: начало пути // Непрерывное образование в контексте будущего: Сборник научных статей по материалам IV Международной научно-практической конференции. Москва,– c. 25–31. Федоляк В.С. (2018). Несоответствие рынка образовательных услуг требованиям рынка труда: причины и способы преодоления. Профессиональная ориентация, (2), 49-53.

Downloads

Published

How to Cite

THE EDUCATIONAL MARKET AS AN ECOSYSTEM: THE ROLE OF UNIVERSITIES, EMPLOYERS AND STUDENTS IN CONSUMER BEHAVIOR. (2025). Advanced Economics and Pedagogical Technologies, 1(3), 299-307. https://doi.org/10.60078/3060-4842-2024-vol1-iss3-pp299-307