METHODS OF GOODWILL ASSESSMENT AND WAYS TO IMPROVE THEM

Authors

Abstract

For many companies, goodwill is the most significant asset, for which such concepts as identifiability and isolation are not typical. Goodwill simplifies asset manipulation, but at the same time, neither many accountants nor the management of these companies know how to accurately and correctly evaluate goodwill, since its real value is formed when the organization is sold. But goodwill evaluation is necessary, and goodwill can be evaluated in various ways. The article considers the main methods of goodwill evaluation, suggests ways to improve them and develops its own method for evaluating goodwill.

Keywords:

goodwill intangible assets evaluation cost management

References

De Alessi L. (1987) Nature and Methodological Foundations of Some Recent Extensions of Economic Theory. In: Economic Imperialism. New York, Paragon House, 345 p.

Важенина И. С. (2006) Деловая репутация как конкурентный ресурс компании [Текст] // Журнал экономической теории, № 4, С. 134–150.

Габуева Л. Г. (2013) Управление деловой репутацией в менеджменте компаний сферы коммуникационных услуг [Текст] // Креативная экономика, № 9 (81), С. 130–135.

Емельянов А.М. (2008) Основные этапы эволюции концепций управления стоимостью компаний / А.М. Емельянов, Е.А. Шакина / Журнал «Корпоративные Финансы» № 4(8) – М.,– C. 79-87.

Ершова Е.А. (2006) Предприятие (Бизнес) в современном экономико-правовом обороте / Е.А. Ершова, К.Д. Овчинникова. – М.: Статут,– 256 с.

Коротков Э. М. (2012) Деловая репутация промышленного предприятия в системе рыночной экономики [Текст] // Вестник Южно-Российского государственного технического университета (Новочеркасского политехнического института), Серия: Социально-экономические науки, № 2, С. 31–38.

Мард М.Дж., Хитчнер Д.Р., Хайден С.Д. (2010) Справедливая стоимость в финансовой отчетности = Valuation for Financial Reporting: Fair Value Measurements and Reporting, Intangible Assets, Goodwill and Impairment; пер. с англ. – М.: Маросейка,– 248 с.

Савельев А.В. (2008) Оценка гудвилла компании как инструмент принятия управленческих решений. Дис. канд. экон. наук: 08.00.05 / Алексей Викторович Савельев. – М.,– 175 с.

Ҳендриксен Э.С., Ван Бреда М.Ф. (1997) Теория букҳгалтерского учета[Аccоунтинг Тҳеорй]. Моscоw, Финансй и Статистика Публ., 576 c.

Шарков Ф.И. (2012). Константы гудвилла: стиль, паблисити, репутация, имидж и бренд фирмы: Учебное пособие / Ф.И. Шарков. – 2-е изд. – М.: Издательско- торговая корпорация «Дашков и К»,– 272 с.

Downloads

Published

How to Cite

METHODS OF GOODWILL ASSESSMENT AND WAYS TO IMPROVE THEM. (2025). Economic Development and Analysis, 3(1), 111-119. https://doi.org/10.60078/2992-877X-2025-vol3-iss1-pp111-119