ESSENCE AND CHARACTERISTICS OF THE DEVELOPMENT OF TRADE SERVICES

Authors

Abstract

The article considers general issues of formation and development of theoretical and methodological aspects of assessment of the trade services development system in the context of socio-economic transformations. In the course of the presentation of the work, the main elements of assessment of the trade services development system are summarized and structured, its functions are systematized, the factors of its development are studied, as well as the role of assessment of the trade services development system in the formation of a platform for sustainable trade development and the national economies that form it. 

Keywords:

economy trade trade services system evaluation trade enterprises commercial activity efficiency trade system technological system efficiency indicators

References

Farmon (2022) O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoevning 2022 yil 28 yanvarda PF-60-son Farmoni bilan tasdiqlangan “2022-2026 yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Tarraqiyot strategiyasi”.

Ushakova N., Belfy.A.B. (2009) Sotsialno-ekonomicheskaya effektivnost torgovli:kriteriy i pokazateley.-M.:Vissh.Shkola, 125 s.

WTO (2021), World Trade Report 2021: The Future of Services Trade, Geneva: WTO. Trade in services is defined in the General Agreement on Trade in Services (GATS) as comprising four modes of supply: 1 – cross-border supply; 2 – consumption abroad; 3 – commercial presence; and 4 – movement of natural personsю.

Алешина И. В. (2000). Поведение потребителей.-М.: ФАИР-ПРЕСС, -384 с.

Коммерческий директор (2024). Показатели эффективности деятельности предприятия. [online] Kom-dir.ru. Available at: https://www.kom-dir.ru/article/1457-pokazateli-effektivnosti-deyatelnosti.

Мате Э. (1993). Послепродажное обслуживание: Пер. с франц. / Обҳ. ред. В. С. Загашвили. -М.: А/О Издателская группа «Прогресс», -160 с.

Мерилин и Том Росс. (1996). Большие идеи для малого бизнеса в сфере услуг. /Пер. с англ. - М.: Агентство «ФАИР», -304 с.

Мингазинова Е.Р., Игнатьева А.А. (2016). Теоретические подходы к определению сущности услуг предприятий розничной торговли и их классификация // Бюллетень науки и практики. №10(11). С. 237-250.

Муҳаммедов М.М. и др. (1998). Экономика торговли.Самарқанд. с.282.

Расулев М.Р. (1998). Бозор иқтисодиёти асослари. - Т.: Ўзбекистон, - 380 б.

Синецкий Б.И. (1998) Основы коммерческой деятельности. М.: Юристъ.

Фатреля Ч. (1995). Основы торговли / Пер. с англ. - Тольятти: Издательский дом ДОВГАНЬ, - 720 с.

Фридман А.М. (2003) Экономика прдеприятий торговли и питания потребителского обшества. Учебник. -М. «Дишков и К». -628с.

Downloads

Published

How to Cite

ESSENCE AND CHARACTERISTICS OF THE DEVELOPMENT OF TRADE SERVICES. (2024). Economic Development and Analysis, 2(12), 307-312. https://doi.org/10.60078/2992-877X-2024-vol2-iss12-pp3047-312