ANALYSIS OF STATISTICAL RESEARCH OF THE GASTRONOMIC TOURISM MARKET IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Authors

Abstract

The purpose of this article is to identify the potential for the development of gastronomic tourism in the Republic of Uzbekistan based on the analysis of statistical data. Research methods include statistical data analysis, SWOT analysis. The results of the study. Uzbekistan has a rich potential for the development of gastronomic tourism, due to its unique cuisine, historical and cultural heritage, as well as a favorable climate. Gastronomic tourism in Uzbekistan is at the stage of development, but shows positive growth dynamics. The share of income from gastronomic tourism in the total GDP of Uzbekistan is about 2%. The problems hindering the development of gastronomic tourism include a lack of infrastructure, a shortage of qualified personnel, and limited information for foreign tourists. It has been revealed that gastronomic tourism can become one of the leading directions of the tourism industry in Uzbekistan, subject to state support and competent management. For the development of gastronomic tourism, it is necessary to develop tourist infrastructure; improve the skills of personnel; actively promote the gastronomic potential of Uzbekistan on the international market; develop new gastronomic routes; preserve and popularize traditional recipes and cooking technologies.

Keywords:

gastronomic tourism Uzbekistan potential opportunities problems

References

Komilova N.K., Matchanova A.E., Safarova N.I., Usmanov М.R., Makhmudov М.М. (2021) Some Socio-Economic Aspects of Gastronomic Tourism Study //Estudios de economía aplicada. Том 39. - №6. – С.1-9.

Odilovich, R. Z., Bobir qizi, D. M., & Yaxshiboy qizi, U. M. (2023). Gastronomic Tourism as a Factor of Attractiveness of the Tourist Destination of Uzbekistan. Journal of Marketing and Emerging Economics. – 2023. – №3(4). – P. 45–49.

Абдуллаева М. (2022) Создание туристического бренда Узбекистана: возможности и вызовы [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cabar.asia/wp-content/uploads/2022/08/Policy-Brief_Turism_ru_upd.pdf

Абдухакимов А.А. (2021) Добро пожаловать в Узбекистан! //Журнал Бюджет. № 5 (221). – С. 52-57

Актымбаева Б.И., Трифонова Т.В. (2021) Гастрономический туризм как способ привлечения внимания к туристской дестинации //Central Asian Economic Review. – № 1 (136). – С. 73-83.

Актымбаева Б.И., Трифонова Т.В. Гастрономический туризм как способ привлечения внимания к туристской дестинации //Central Asian Economic Review. – 2021. – № 1 (136). – С. 73-83.

Андреева М.В., Крюкова И.В., Яковлева Е.Н. (2022) Проектный подход к развитию сельского туризма // Вестник университета. – № 12. – С. 63–71.

Дряев М.Р., Кулухов Р.В. (2023) Гастрономический туризм: путь к культуре и наслаждению //В сборнике: Управление экономическими и социальными системами региона. Сборник научных трудов. Владикавказ, –С. 103-109.

Максимов Д.А., Смирнова Е.И., Тугуши В.А. (2022) Гастрономический туризм в России: особенности и перспективы развития //Вестник Алтайской академии экономики и права. – № 6-2. – С. 292-298.

Муминов Н.Г. (2022) Перспективы развития государственного управления в сфере туризма в Узбекистане //Экономика и финансы (Узбекистан). –. – № 5. – С. 2-10.

Сайфутдинов Ш.С. (2021) Гастрономический туризм как фактор устойчивого развития туризма в Узбекистане //В сборнике: Инновационные технологии управления и стратегии территориального развития туризма и сферы гостеприимства. Материалы IV Международной научно-практической конференции. Москва, – С. 666-673.

Салах Эль Дин М.С. (2023) Международный туризм в Узбекистане и перспективы развития //Россия и Азия. № 1 (23). – С. 46-53.

Салиева Е.С. (2024) Стратегический обзор гастрономических брендов Узбекистана: их характеристика и влияние на рынок туризма и гостеприимства // Innovations in Technology and Science Education. №3(18). – С. 39-52.

Севрюков И.Ю., Лучина Н.А., Якшигулов Р.А. (2020) Гастрономический туризм в системе туристской индустрии: феноменология, состояние и перспективы развития //Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права. № 6 (85). – С. 148-159.

Downloads

Published

How to Cite

ANALYSIS OF STATISTICAL RESEARCH OF THE GASTRONOMIC TOURISM MARKET IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN. (2024). Economic Development and Analysis, 2(5), 633-643. https://doi.org/10.60078/2992-877X-2024-vol2-iss5-pp633-643