THE EFFECTIVENESS OF USING INNOVATIVE MECHANISMS IN THE ACTIVITIES OF TOURISM ENTERPRISES
Abstract
This article examines the effectiveness of specific innovation mechanisms in terms of key indicators of tourism enterprise performance, and examines the latest innovation mechanisms being implemented in the world to develop this industry, such as artificial intelligence-based booking systems, virtual reality tours, and sustainable tourism initiatives, and their effectiveness.
Keywords:
innovative activity clusters tourism strategy and tactics scientific and experimental developments organizational and economic mechanism recreational resourceReferences
Квартальнов В.А. (2007) Стратегический менеджмент в туризме: Современный опыт управления. –М.: Финансы и статистика.
Чудновский А.Д. и др. (2022) Гостиничный бизнес в современной экономике: учебное пособие. «Русайнс», – 238 с.
"Economics and Innovative Technologies" (2025): http://iqtisodiyot.tsue.uz/journal Vol. 13 No. 1 462 bet.
Дурович А.П. (2004) “Маркетинг в туризме” учебное пособие. –Минск: “Новое знание”.
Tsirinova, N.S. (2016) Turizm sanoatidagi zamonaviy innovatsion texnologiyalar
Котлер, Филип. (2007) Маркетинг. Гостеприимство. Туризм : учебник для студентов высших учебных заведений / Ф. Котлер, Дж. Боуэн, Дж. Мейкенз ; [пер. с англ. В. Н. Егорова]. — 4-е изд., перераб. и доп. — Москва : ЮНИТИ.
Пардаев М.К., Холикулов А.Н., Рахимов Х.А. (2013) Мехмонхона хужаликларида самарадорликни ошириш муаммолари. Монография. Иктисодиёт. - Тошкент. 210-бет
Гриценко Ю. (2012) Состояние и перспектива использования Интернета в туристском бизнесе России. Вокруг света. – № 1.- 38 – 43 с.
Ильина, А. (2015) С точки зрения руководителей турфирм/ Ильина А.// Турбизнес. –- № 1. - С. 89 - 92.
Бекетов О.Н. (2016) Бизнес-план: теория и практика. / Бекетов О.Н., Найденков В.И. – М.: Юнити, – 342 с.