TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF CREATIVE ECONOMY SECTORS IN UZBEKISTAN AND ABROAD
Abstract
The article describes the approaches of foreign scientists to the concept of the creative economy and its constituent industries. The American and British approaches to the main sectors of the creative economy are compared. In 1900-2008 trends in the development of the creative working class in the structure of the US working class were studied. Based on the UK methodology, the state of development of the creative economy in Uzbekistan is analyzed from the point of view of its constituent industries and the number of employees. Scientific proposals and practical recommendations aimed at developing the creative economy in Uzbekistan have also been developed.
Keywords:
creative economy creative industry creative industries and professions intellectual capital copyright patents culture and art statistical classifier creative educationReferences
Howkins J. (2000) «The Creative Economy». Business Week (Special double issue: The 21st century corporation), august 28,. P.1-5.
Howkins J. (2001) The Creative Economy. NY.: The penguin press, – 288 р.
Howkins J. (2001) The Creative Economy. NY.: The penguin press, – 288 р.
Howkins J. (2001) The Creative Economy. NY.: The penguin press, р. 116; Department for Culture, Media and Sport. Creative Industries Programme. Creative Industries Mapping Document. London , 2001.
Заровнятных О.А. (2022) Креативные индустрии: тематический свод. / Департамент культуры Тюменской области. – Тюмень: ГАУК ТОН
Зеленцова Е.В. (2022) Творческие (креативные) индустрии. Справочник. – М., С. 13.
Клоудова Й. (2010) Влияние развития креативной экономики на экономически отсталые регионы // Журн. новой эконом. ассоциации. – № 5. – С. 109–125.
Қарор (2024) Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2024 йил 7 февралдаги “Иқтисодиёт соҳалари учун кадрлар тайёрлаш тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари” тўғрисидаги ПҚ-62 қарори 2 б.
Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2023 йил 11 сентябрдаги “Ўзбекистон-2030” стратегияси тўғрисида”ги ПФ-158-сонли фармони, 14,144 б.
Фармон (2022) Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 6 июлдаги «2022-2026 йилларда Ўзбекистон Республикасининг инновацион ривожланиш стратегиясини тасдиқлаш тўғрисида»ги ПФ-165
Флорида Р. (2005) Креативный класс. Люди, которые меняют будущее. / Пер. с англ. –М.: Классика-ХХІ, –430 с.
Флорида Р. (2007) Креативный класс: люди, которые меняют будущее – Пер. с англ. –М.: Издательский дом «Классика-XXI», с. 355. с. 90. с. 10.
Хокинс Джон. (2011) Креативная экономика. Как превратить идеи в деньги. Пер. с англ. Перевод И.Щербакова. Издательство: Классика XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.