WAYS OF DEVELOPMENT OF ORGANISATIONS THROUGH THE FORMATION OF A COMPETITIVE ENVIRONMENT

Authors

Abstract

This article examines the ways in which organizations can develop through the formation of a competitive environment. The competitive environment is a key factor affecting the efficiency and sustainability of businesses in modern economic conditions. The author analyzes the main aspects of creating a competitive environment, including innovative approaches, strategic planning, and interaction with stakeholders. The article discusses examples of successful practices implemented in various industries that have helped improve the competitiveness of organizations. Additionally, it addresses the problems and challenges that enterprises face when trying to adapt to changing market conditions. Recommendations are provided for implementing effective strategies to foster a healthy competitive environment, which, in turn, contributes to the long-term development and success of organizations. The findings of this study may be useful for managers, specialists, and researchers in the fields of management and economics.

Keywords:

competitive environment strategic factor entrepreneurial activity competitiveness competitive environment management strategic planning

References

Barney, J.B. (1986). Types of competition and the theory of strategy: Toward an integrative framework. Academy of management review, 11(4), 791-800. Schumpeter, J. A. (2013). Capitalism, socialism and democracy. routledge.

Азоев, Г. Л., Челенков, А.П. (2000) Конкурентные преимущества фирмы / Г.Л. Азоев, А.П. Челенков. – М.: Типография «НОВОСТИ», 260 с. Аренков, И. А., Салихова, Я. Ю., &Гаврилова, М. А. (2011). Конкурентный потенциал предприятия: модель и стратегии развития. Проблемы современной экономики, (4), 120-125. Асатуллаев, Х. С., Астанакулов, О. Т., &Собиров, З. А. (2016). Инновационная активность в условиях конкуренции: сущность и анализ. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (10-1), 172-174. Астанакулов, О. Т. Т. Ф., Асатуллаев, Х. С. Т. Ф., &Халиков, С. У. (2018). Анализ и оценка эффективности инвестиционных проектов. Халқаро молия ва ҳисоб” илмий-электрон журнали. Брю, С. Л., &Макконнелл, К. Р. (2014). Экономикс: принципы, проблемы и политика. пер. с англ, (2).

Скворцова В. А., Медушевская И. Е. (2015) Государственное регулирование конкуренции в современной экономике России // Известия Пензенского гос. пед. ун-та им. В. Г. Белинского. № 3. С. 107—112. Скворцова, В.А., & Медушевская, И.Е. (2011). Государственное регулирование конкуренции в современной экономике России. Известия Пензенского государственного педагогического университета им. ВГ Белинского, (24), 449-456.

Смит А. (2011) Исследование о природе и причинах богатства народа. Петрозаводск: Петроком, Litres.

Усик Н. И. (2012) Формирование конкурентной среды и конкурентная политика // Теоретическая экономика. № 4. С. 33—42. Фатхутдинов, Р.А. (2000). Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление. –М.: Инфра-м, 3(5), 0. Хайек Ф. (1998) er, M. E., & Strategy, C. (1980). Techniques for analyzing industries and competitors. Competitive Strategy. New York: Free, 1.

Хашукаев, С.Ф. (2000). Формирование конкурентной среды в условиях переходной экономики (Doctoral dissertation, Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ).

Холбаев С.И. (2020) Ўзбекистонда рақобат муҳитини шакллантиришда антимонопол қонунчиликнинг ўрни. Иқтисод ва молия / экономика и финансы, 3(135)

Чайковский Д. Г. (2009) Корпоративная модель управления регионом как условие формирования конкурентной среды на региональном и межрегиональном уровне // Вестник ОГУ. № 8. С. 123—128.

Шурчкова Ю. В. (2004) Конкурентная среда и ее влияние на стратегию поведения организации: автореферат дис. канд. экон. наук: 08.00.05. Воронеж, 22 с.

Downloads

Published

How to Cite

WAYS OF DEVELOPMENT OF ORGANISATIONS THROUGH THE FORMATION OF A COMPETITIVE ENVIRONMENT. (2024). Economic Development and Analysis, 2(10), 363-370. https://doi.org/10.60078/2992-877X-2024-vol2-iss10-pp363-370