STRATEGIC TRENDS IN THE PROCESSES OF INTERNATIONAL TRANSFORMATION OF COMMERCIAL BANKS IN THE ECONOMIC AND TECHNOLOGICAL ENVIRONMENT
Abstract
This article presents an analysis of scientific and theoretical approaches aimed at the introduction of international transformation processes, highlights strategic trends in the economic and technological environment of international transformation processes in the activities of commercial banks of the Republic of Uzbekistan. Justification of the expediency to ensure transformation in the form of transactions and transactions aimed at meeting the customer's need for banking services and charging fees based on digital technologies.
Keywords:
transformation of banks monetary approach marketing approach customer orientation banking service banking product mobile banking, banking segmentReferences
Izbosarov Z.Z. (2023) Globallashuv sharoitida tijorat banklarining likvidliligini ta’minlash metodologiyasini takomillashtirish» Iqtisodiyot fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) diss.avtoreferat: 08.00.07 / Toshkent moliya instituti, -53 б.
Markowitz, H.M. (1959). Portfolio Selection: Efficient Diversification of Investments. New York: John Wiley & Sons.(reprinted by Yale University Press, 1970, ISBN 978-0-300-01372-6.
Retail Banking (2025) and Beyond. Five scenarios for the future of retail banking. Building strength amid transition.
Zott, Christoph & Amit, Raphael. (2007). Business Model Design and the Performance of Entrepreneurial Firms. Organization Science. 18. 10.1287/orsc.1060.0232.
Аbdullayeva S.А. (2023) Tijorat banklari to‘lov qobiliyatini mustahkamlash yo‘llari. Иқтисодиёт фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) дисс. автореферат: 08.00.07 / Тошкент молия институти, -50 б.
Аликориев О.Ф. (2011) «Тижорат банкларида молиявий хизмат турларини ривожлантириш йўналишлари” иқт. фан. номз дис. автореф. - Тошкент, - 28 б.
Аллаёрова Д.Н. (2009) Эффективность маркетинга в деятельности коммерческих банков Республики Узбекистан. Диссертация на соискание учёной степени кандидата экономических наук. –Т.: ТГЭУ.
Алтинбаев А.Я. (2018) Тижорат банкларининг ликвидлилик даражасини ошириш методологиясини такомиллаштириш. Иқтисодиёт фанлари доктори (DSc) дисс. автореферат: 08.00.07 / Тошкент молия институти, -95 б.
Галицкая С.В. (2008) «Деньги, кредит, банки». Полный курс. Москва изд. «Эксмо» -253 с.
Головин Ю.В. (2000) Комплекс социально-ориентированных банковских услуг и его роль в решении социальных проблем экономики: дисс. ... д-ра экон. наук: 08.00.10.С. Петербург. −250 с.
Гурьянов, С.А. (2006) Маркетинг банковских услуг. –М.: Медиа-Пресс.
Ибодов К.М. (2016) Банк хизматлари рақобатбардошлигининг маркетинг тадқиқотлари: Монография. –Тошкент “Наврўз” нашриёти. -156 бет.
Иванов А.Н. (2002) «Банковские услуги: зарубежный и российский опыт» Москва «Ф и С» - 176 с.
Коробова Г.Г. (2015) Банковское дело: учебник для магистров / 2-е изд., –М.: ИНФРА-М, -408 с.
Лаврушин О.И., Ветрова Т.Н. (2015) Эффективность банковской деятельности: методология, критерии, показатели, процедуры // Банковское дело. № 5. С. 38-42.
Лаврушина И.О. (2009) Денги, кредит, банки: учебник/под ред. –8-е изд., перераб. и доп. –М.: КНОРУС, -560 с.
Масленченков Ю.С. (2013) Экономика банка: разработка по управлению финансовой деятельностью банка –. 2–е изд./Ю.С. Масленченков. –М.: БДЦ–пресс, -168 с.
Мирзаев Ф.И. (2010) “Ўзбекистонда банклараро рақобатни шакллантиришнинг концептуал асослари” Иқтисод фанлари доктори илмий даражаси олиш учун ёзилган диссертация автореферати. –Тошкент.
Мирзамайдинов Б.К. (2008) Банк хизматида маркетинг самарадорлиги (Ўзбекистон Республикаси Ташқи иқтисодий фаолият миллий банки мисолида). Иқтисод фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун диссертация. –Т.: ТДИУ.
Мустафаев Б.З. (1998) Банк маркетинги-молия бозори шаклланиши ва ривожланишнинг асоси. Иқтисод фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун диссертация. –Т.: ТДИУ.
Парусимова Н.И. (2013) Этапы развития посредничества российских банков // Вестник ОГУ. №8 (157). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/etapy-razvitiya-posrednichestva-rossiyskih-bankov.
Тавасиева А.М. (2005) «Дополнительные операции для клиентов» Москва «Ф и С» -13 с.
Тоғаев С.С. (2021) Тижорат банкларининг молиявий барқарорлигини таъминлаш йўллари. Иқтисодиёт фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) дисс.автореферат: 08.00.07 / Тошкент молия институти, ‒ 51 б.
Уильям Ф. Шарп, Гордон Дж. Александер, Джеффри В. Бэйли. (2021) Инвестиции = Investments (with Gordon J. Alexander and Jeffrey Bailey), Prentice-Hall, 1999. –М.: Инфра-М, -1028 с.
Уткин, Э.А. (1994) Банковский маркетинг: учебное пособие для с вузов /Э.А.Уткин. - Москва: ИНФРА-М; Метаинформ, - 304 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.